تبلیغات
نور شریعت - عبادات از دیدگاه قرآن آیات الاحکام/آیت الله سید نورالدین شریعتمدار جزایری بخش هفتم

نور شریعت
 

بـه سـایـت نـور شـریـعـت خـوش آمـدیـد
 


غسل در قرآن

1- غسل جنابت

در آیه قرآن پس از امر به وضو برای نماز امر به تطهیر بدن یعنی غسل کرده است برای جنب و فرمود

{یا أَیّهَا الّذینَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَیْدِیَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَیْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطّهّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَیَمّمُوا صَعیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَیْدیكُمْ مِنْهُ ما یُریدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ یُریدُ لِیُطَهِّرَكُمْ وَ لِیُتِمّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكُمْ لَعَلّكُمْ تَشْكُرُونَ}([1])

اگر خواستید نماز بخوانید و جنب بودید غسل کنید و سبب وجوب غسل جنابت است و با غسل جنابت می‌توان نماز خواند و نیاز به وضو نیست زیرا اگر نیاز به وضو بود خداوند می‌فرمود.

جنابت به دو چیز حاصل می‌شود اول خارج شدن منی از محل مخصوص و اگر مایعی خارج شود و بداند منی است غسل بر او واجب می‌شود و اگر شک داشته باشد سه نشانه برای شناخت منی هست که هر کدام دلیل بر این است که آن مایع منی است خارج شدن با شهوت و جستن در حال خروج و سست شدن بدن.

اگر سه نشانه بودند مایع منی است و اگر یکی از آنها بود و شک داشت دو نشانه دیگر هم بودند یا نه آن هم منی است پس وجود یک نشانه برای منی بودن کافی است و در مریض جستن نیست و دو نشانه دیگر است و در زنها نشانه مهم شهوت است جستن در آنها نیست و در سست شدن بدن تنها اشکال است.

اگر منی در اثر احتلام یا امر دیگر از جای خود حرکت کند اما بیرون نیاید جنب نیست و غسل بر او لازم نمی‌باشد.

اگر کسی جنب شد و فراموش کرد غسل کند و نماز خواند سپس یادش آمد هر نمازی را بدون غسل خوانده باید دوباره بخواند بعد از جنب شدن اگر کسی بول نکند و استبراء ننماید و غسل کند بعد از غسل مایعی از او خارج شود آن مایع منی است و دوباره باید غسل کند و اگر بول کرده بعد غسل کرده آن مایع بول است و نیاز به غسل نیست اما وضو باید بگیرد و اگر استبراء کرده بعد غسل کرده آن مایع وذی است و نیاز به غسل و وضو ندارد و لباسش نیز پاک است.

و استبراء این است که سه مرتبه از مخرج پشت تا زیر آلت انگشت خود را بکشد سپس از بیخ آلت تا نوک آن سه بار آنگاه سه بار سر آلت را فشار دهد و این عمل مخصوص مردان است و بر زنان نیست و اگر بعد از جنابت مایعی از زن خارج شود پاک است مگر این که بداند منی مرد است که دارد خارج می‌شود که نجس است.

استبراء پس از بول نیز فایده دارد و آن پاک بودن مایعی است که پس از بول خارج می‌شود پس اگر بعد از بول استبراء کرده است و بعد از آن مایعی از او بیرون آید آن مایع پاک است و اگر بعد از استبرا وضو گرفته وضویش هم باقی است و باطل نشده است و اگر استبرا نکرده و مایعی از او بیرون بیاید بول است و نجس است و اگر وضو داشته وضو باطل می‌شود.

در حال بول کردن نباید رو به قبل نشست و نه پشت به قبله بول کرد چه در بیابان و چه در ساختمان فرق ندارد و اگر قبله را نشناسد باید صبر کند تا آن را شناسایی کند بعد از آن بول کند مگر نتواند صبر کند یا مایوس باشد از شناخت قبله که جایز است به هر طرف بول کند.

و در حال بول کردن و دیگر حالات باید عورت را از هر انسانی که او را می‌بیند بپوشاند حتی اگر بالغ نباشد مگر طفل غیر ممیز که چیزی تشخیص نمی‌دهد که پوشیدن عورت از او واجب نیست.

بول کردن در ملک دیگری جایز نیست مگر با اجازه او و همچنین در مدارس و مکانهای عمومی مگر بداند که برایش اجازه هست.

مخرج بول را بنابر احتیاط واجب دو بار باید شست و غیر آب برای تطهیر آن کافی نیست و مخرج غایط اگر نجاست از محل متعارف به جای دیگری سرایت نکرده هم با آب پاک می‌شود هم با سه سنگ هم با پارچه و هر چیز دیگر مانند اینها لیکن با جسم محترم مانند قرآن نباید باشد.

و بنابر احتیاط واجب با استخوان و فضله انسان نیز نباید باشد و آب بهتر است و اگر نجاست به جای دیگری سرایت کرده باید با آب آن را شست و هم‌چنین اگر غیر غایط نجاستی دیگر خارج شود مانند خون باید آن را با آب شست.

دومین سبب جنابت جماع است هر چند منی خارج نشود و جماعی سبب جنابت است که حشفه وارد شود در آلت جلوی زن و حشفه برآمدگی سر آلت مرد است اما جنب شدن به دخول در عقب زن بنابر احتیاط واجب است.

جماع که حاصل شد مرد و زن هر دو جنب هستند هر چند منی بیرون نیاید و غسل بر آنها واجب است و فرقی میان بالغ و غیر بالغ عاقل و دیوانه با قصد جماع کرده یا بی قصد نیست حتی اگر یکی از آنها مرده باشد و یکی دیگر زنده آن که زنده است جنب است و غسل جنابت بر او واجب است و بنابر احتیاط واجب اگر با حیوانی جماع کند جنب است حتی اگر منی خارج نشود و باید غسل جنابت کند.

اگر کسی جماع کند و شک داشته باشد که دخولی شد تا غسل بر او واجب شده یا دخولی نشد و غسل بر او واجب نیست لازم نیست غسل کند مگر این که منی از او خارج شده باشد که باید غسل کند و همچنین است اگر شک کند دخول در چیزی بوده که غسل دارد یا در چیزی است که غسل ندارد غسل لازم نیست.

اگر کسی در وقت نماز واجب برای انجام غسل وقت ندارد و نماز نخوانده می‌تواند جماع نماید و برای نماز تیمم می‌کند اما اگر برای تیمم هم وقت ندارد جایز نیست خود را جنب نماید اما اگر کسی در وقت نماز وضو دارد و نماز نخوانده و اگر وضوی خود را باطل کند قدرت بر وضو ندارد جایز نیست وضوی خود را باطل کند


([1]) سوره مائده آیه 66.






 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

.: Weblog Themes By Pichak :.


Online User
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

  • دانلود فیلم
  • خرید vpn
  • ضایعات